Gigantul tech Apple are acum încasări anuale mai mari decît tot produsul intern brut al Romaniei, dar în urma cu 40 de ani Steve Jobs și colegii săi au început și ei cu stîngaciile normale pentru un startup, inclusiv în ceea ce privește logoul companiei. Cand iți faci sigla pentru firma trebuie să ții cont de 5 cerinte care iți pot aduce și fideliza clienții, crede un specialist în branding.
Sigla este o parte semnificativă în crearea unui brand pentru firma ta. Logoul este primul contact cu clientul și ii comunica acestuia cine sunteți tu și firma ta și de ce este bine să cumpere de la tine.
Logoul actionează ca reprezentare vizuala a afacerii tale și ca element de identificare a produselor și serviciilor pe care le oferi, crede Simon McArdle, Brand Strategist al societății americane de branding si marketing The Logo Company.
Primul pas: Echipa de design
Simon McArdle nu recomandă o comisie întreaga de creare a logoului, ci mai degraba o echipa restransă, de cel mult 3-4 persoane. O comisie de design nu ar face altceva decît să complice lucrurile.
Pasul al doilea: Spune cine esti
Potrivit lui McArdle, pentru crearea unui logo trebuie să îți determini identitatea ca firmă, în mulțimea celorlalte companii de pe piață. Pentru asta, trebuie să îți pui 4 întrebări:
– în ce domeniu activează firma mea?
– ce servicii sau produse ofer?
– cine sunt clienții mei?
– care este acel element care ma diferențiază de ceilalți și pentru care clienți aleg serviciile sau produsele mele în locul altora?
Pasul al treilea: Cele 5 cerințe ale unui logo bun și evoluția Apple
Dupa ce ai stabilit cele 4 elemente de identificare, încearca să le concentrezi pe toate într-un logo.
Dar pentru asta, trebuie să ții cont de 5 trăsături ale unei sigle bune: să fie relevantă, să fie vizibilă, să se distingă, să se adapteze și să reziste în timp.
Să le luăm pe rînd:
- Relevanta – studiu de caz: Starbucks
„Logoul nu trebuie neaparat sa fie mot-a-mot o reprezentare a afacerii tale, dar trebuie sa aiba o anumita relevanta pentru domeniul în care activezi și să spună clar clienților de ce afacerea este relevantă pentru ei” – crede McArdle.
El da exemplul cafenelelor Starbucks. Cînd a fost deschisă prima astfel de cafenea la Seattle, SUA, fondatorii Jerry Baldwin, Zev Siegl si Gordon Bowker s-au gîndit să exprime istoria maritimă a cafelei și importanța orașului Seattle ca nod portuar.
Numele „Starbucks” vine de la un personaj din cartea-emblema a Americii Moby Dick, despre vînatorii de balene – o parabola a obsesiei pentru ideal, a efortului, a luptei, a sacrificiului și a supraviețuirii. O carte despre business, într-un fel.
Așa se face ca fondatorii Starbucks, care au ajuns acum la vînzări de peste 16 miliarde de dolari pe an, au ales pentru logo aceasta „sirena seducătoare care să reprezinte brandul” – consideră McArdle.
În prezent, dupa 45 de ani de servit cafea În toata lumea, compania este atît de încrezatoare în identitatea ei, incît a eliminat din logo cuvîntul „Starbucks”, mai remarca strategul.
În plus, am mai putea observa și parul armonios ondulat al sirenei – aburul și mireasma cafelei aromate care te atrag precum cîntecul ispititor de sirena. De asemenea, forma rotundă a siglei și fondul verde te duc cu găndul la o ceașcă de cafea naturală, organică, sănătoasă.
- Vizibilitate – exemplul McDonald’s
Vizibilitatea logoului este esențiala, „într-o piață aglomerată, în care e nevoie de impact și capacitate de a ieși din mulțime”, spune Simon McArdle.
Logoul restaurantelor McDonalds iese în evidență prin culoarea galben și designul simplu.
Galbenul este cea mai luminoasă culoare din spectru și este folosită, în mod curent, pentru a semnaliza cît mai bine diverse instalații critice, cum sunt țevile de gaze, de exemplu.
Inițial, arcele de la McDonald’s au fost concepute ca obiect vizual fizic, care semnaliza locul în care se afla un restaurant, iar forma lor a fost aleasa pentru a arăta ca un M pe marginea drumului, din depărtare, din unghiul din care trec masinile.
- Capacitatea de a te distinge – de unde vine marul Apple
„Dacă un potential client nu își poate aminti sau descrie logoul firmei tale către alți potențiali clienți, ai o problemă” – crede Simon McArdle. De aceea, sigla ta trebuie sa aibă capacitatea de a fi distinsă.
Un exemplu interesant este logoul companiei americane Apple. „Desi simpla, sigla Apple este un simbol de brand imediat recognoscibil”, comenteaza Ardle.
Actualul logo, celebrul mar muscat, este în contrast total cu prima sigla a Apple, folosita timp de 1 an, din aprilie 1976.
Acel logo, creat de Ron Wayne, unul dintre cofondatorii Apple, alaturi de Steve Jobs si Steve Wozniak, îl reprezenta pe legendarul fizician englez Isaac Newton, la umbra unui pom, în care se vedea, micuț, un măr.
Siglele Apple: 1976 – Ron Wayne, 1977 – Rob Janoff și varianta prezenta (Foto:Wikipedia)
Sigur ca ideea nu a fost neaparat rea: povestea lui Newton care observa marul cazand si formuleaza teoria gravitatiei se potriveste perfect cu identitatea Apple, ca fruct si, totodata, generator al inspiratiei, al sclipirii de geniu, al științei.
Logoul vechi al Apple era, însa, „foarte complicat și, sincer, plictistitor”, crede Simon McArdle.
Din aprilie 1977, Steve Jobs și compania au apelat la designerul de logo-uri Rob Janoff, care a creat legendarul măr muscat, care și in ziua de astăzi reprezintă brandul Apple – „măr” în limba engleza.
Mărul lui Jenoff era brazdat de culorile curcubeului, pentru a exprima faptul ca Apple era și color – o performantă la vremea aceea.
Culorile imprimau și o imagine mai prietenoasă cu utilizatorii obisnuiți – în sprijinul ideii de PC – computer personal, în contrast cu aparatele de la vremea aceea, care erau destinate mai degraba profesioniștilor.
Muscătura a fost adăugata pentru a arăta ca este un măr, ci nu o cireasa sau alt fruct asemanator ca forma.
- Adaptabilitatea – Nike
Adaptabilitatea ii permite siglei să se vada la fel de bine fie ca o mărești sau o micșorezi, fie ca o aplici pe un fond alb sau pe unul negru, fie ca o difuzezi în culori sau alb-negru.
„Daca il micșorezi, logoul este cumva prea complicat si isi pierde detaliile esentiale?”- ridica problema strategul.
El da ca exemplu logoul producatorului de echipament sportivNike – celebrul „Swoosh”.
Creat în anul 1971 de designerul grafic Carolyn Davidson, logoul Nike este unul dintre cele mai recognoscibile din lume și cel mai profitabil – avînd o valoare de 26 de miliarde de dolari, de unul singur, potrivit The Independent .
Indiferent de culoarea în care este desenat sau de fondul pe care este aplicat, ori de dimensiuni, logo-ul Nike „este identificabil instantaneu”, comenteaza McArdle.
- Rezistenta în timp – Metroul londonez
Cea de-a cincea trăsatura a unui logo bun este perenitatea. Nu trebuie să arate expirat, dar nu trebuie sa fie nici foarte la moda, pentru a nu ramane demodat odata cu trecerea timpului, crede Simon McArdle, de la The Logo Company.
Un exemplu concludent este Metroul londonez, care a fost desenat pentru prima data în 1908, ca un disc roșu tăiat de o banda orizontală pe care era scris numele stației de metrou.
In 1917, discul roșu a devenit un cerc și de atunci nu s-a mai schimbat nimic altceva decat foarte ușor fontul. „Pentru un design care are aproape 100 de ani, este și acum la fel de eficient cum era în epoca edwardianaă – comenteaza Ardle.